PRUDENTIAL INSURANS

Thursday, April 23, 2015

Part 1 - Makanan di Kuala Selangor : Mentarang Bakar




Disepanjang perjalanan kuala selangor akan terdapat papan tanda " Mentarang Bakar". Hari tertanya-tanya binatang apakah itu. Disebabkan persoalan yang mendalam maka selepas selesai melakukan kerja kami mengambil keputusan untuk berhenti disebuah kedai dengan signboard " mentarang bakar".Terlalu teruja seperti apakah bentuk mentarang ni, kami usha dulu dekat kawasan pembakaran. Sebenarnya baru 5 minit lepas makan tengahari di kedai yang menjual landak rendang. " okey ada tapi takut nak makan". Disebabkan takut tekak loya maka kami pun order satu pinggan dulu. Maka datanglah sepinggan mentarang yang siap dibakar. Terdapat 5 ekor kesemuanya dengan harga RM8.00 sepinggan. 





Selain daripada mentarang bakar, kedai ni juga menjual mentarang yang masih mentah dengan harga RM24.00/kg. Kalau rasa rajin nak membakar bolehlah beli yang mentah. Kalau rasa tak rajin makan jela yamng dah siap bakar ya. 5 ekor RM8 hinggit maka seekor RM1.65 gitu.




Adik pakai baju Malaysia ni sedang membakar dengan tekun sebab kitorang pun datang nak tengok bagaimana cara pembakaran itu berlaku.





Tarraaaa! Dah siap dibakar maka bolehlah cuba merasa. Disebabkan aku bukan seorang yang berani mencuba benda baru maka orang pertama yang tampil untuk mencuba adalah elina. Lepas dia kata urrmmm sedap barulah yang lain cuba. heeheee





Inilah isi didalam cengkerang Mentarang ni. Rupa binatang ni kalau tak silap macam siput buluh la kot. Rasa dia macam kerang ada, kupang ada, Rasa macam spesis-spesis dia jugak la 







Beginilah rupanya setelah dibuang cengkerang. Bersedia untuk makan. Sebelum makan baca doa agar tekak dapat terima. Ternyata memang sedap. Ada sorang pakcik tu bagitahu binatang ni tak boleh makan banyak banyak nanti pening. Kami pun dalam hati" patutlah mahal".hehe. Dekat bawah ni gambar persekitaran kedai. Nama kedai Faridah Mentarang Bakar. Pergi usha facebook page kedai ni kalau nak kenal tuan dia. Kalau nak rasa boleh pergi kedai dia lah ya. Tepi kedai ditutupi jala. Ada replika belangkas, siput, kerang, pelita ayam. Bolehlah rasa feel makan tepi pantai. Kat sungai juga ada sebuah replika bot sebagai perhiasan mungkin.