PRUDENTIAL INSURANS

Tuesday, March 10, 2015

Opening Ceremony ASEAN-Japan Cooperation Project Universiti Putra Malaysia


Sushi



Opening Ceremony ASEAN-Japan Cooperation Project Universiti Putra Malaysia yang berlangsung pada 4th March 2015. Banyak yang dipelajari. Tujuan diorang datang nak memperkenalkan makanan dan budaya masyarakat JEPUN. 


Sebelum tu meh nak ajar sikit cakap Jepun  :

Ohayoo Gozaimas.
Selamat pagi

Ogenki Des ka
Apa Khabar?

Onamae Wa?
Siapakah nama kamu?

Watashi Wa Zakiah Hanum San.
Nama saya Zakiah Hanum. Heeee


Nanti aku ajar lagi eh cara nak sebut bahasa Jepun.



Berdasarkan maklumat yang diterima, Jepun adalah negara yang kurangnya golongan obesiti dan juga tingginya masyarakat yang mengamalkan gaya hidup sihat berbanding negara lain. Tak percaya? Lihat sahaja makanan yang mereka makan. Penggunaan minyak untuk menggoreng makanan adalah sangat sedikit. Mereka sangat menyukai SUSHI iaitu gumpalan nasi pulut yang dimakan bersama ikan mentah atau hasil laut mentah yang lain. Dulu aku kurang gemar sangat sushi ni, yela sebab tekak orang kampung kan. Sekarang boleh pergi jauh sikit la. Cuma sushi golongan terpilih jela yang dapat masuk tekak aku. Yang pelik pelik masih tak boleh telan lagi. 


Sebenarnya bukan sushi jek, ada banyak lagi makanan yang diorang buat yang masih belum sampai ke Malaysia. Yang dah sampai macam tempura dan takoyaki. Yang tak berapa terkenal lagi macam Yakitori dan macam macam lagi. Maaf kurang penghafalan semalam. Heeeeee



Dari penglihatan aku, diorang bekerja keras dalam membuat kerja. Jalan pun laju, tangan buat kerja pun laju. Semua serba serbi laju.  Kulit diorang? Toksah la duk dekat dengan depa, buat malu jek. Kalau golongan perempuan sahaja kulit flawless takda la malu sangat, tapi lelaki dari Jepun pun memiliki kulit yang cantik dan gebusss u know. Jeles T____T! Yang comel-comel kecik kecik ingat umur 18 tahun, rupanya 26 tahun. 


Tempura udang


Tak tahu tulis apa ni.haha



Bekas teh hijau yang ada tulis Opening Ceremony


MAFF berkerjasama dengan UPM dan badan-badan lain dari Jepun



No comments:

Post a Comment