PRUDENTIAL INSURANS

Tuesday, March 10, 2015

DIET? apa yang boleh dimakan dan apa yang tidak boleh dimakan





Day 1


Tanpa ubat kurus atau produk perlangsingan dipasaran, anda mampu untuk kurus dan sihat seperti orang lain dengan syarat follow the rule and don't cheat. Minum air kosong sekurang-kurangnya 8 gelas sehari agar segala mineral yang tidak diperlukan akan dikeluarkan melalui proses perkumuhan.



Good luck My Fiance!


Tips ni saya kongsi khas untuk awak dan mereka yang ingin kurus.


Bagi mereka yang sedang berdiet, berikut merupakan beberapa makanan yang patut dielakkan semasa proses diet anda berjalan.


Yang tidak boleh dimakan

  1. Nasi, mee, bihun, laksa, laksang, spagheti, kuew teow dan segala jenis mee didalam dunia
  2. Roti, roti berserat, roti canai, roti jala dan segala jenis roti di dunia ni
  3. gula pasir, gula melaka, madu dan segala jenis gula
  4. segala buah buahan terutama pisang
  5. minuman bergula, bersusu, berkafein
  6. makanan ringan seperti twisties, jacker dan segala jenis makanan ringan(gula2, aiskrim, pop corn)
  7. segala bentuk kekacang, tempe dan sebagainya
  8. makanan berproses seperti bebola ikan, bebola udang, bebola ayam dan segala jenis bebola berkanji
  9. makanan bertepung seperti kuih muih, jemput jemput dan semua makanan daripada tepung gandum
  10. sos dan kicap kerana tinggi karbohidrat
  11. sayuran tinggi karbohidrat  seperti kentang, ubi kayu, keledek dan lobak
  12. produk tenusu seperti yogurt, dadih, susu tidak kira rendah lemak ataupun tidak
  13. sate yang diperap dengan gula melaka
  14. keropok lekor, oat, gula perang, beras perang


Yang boleh dimakan


  1. Ayam (semua bahagian ) : panggang, steam, bakar, sup atau goreng tanpa tepung
  2. Telur ayam, telur itik, telur ikan, telur dadar, telur rebus atau telur goreng
  3. Ikan, udang, ketam : kurangkan sotong kerana tinggi karbohidrat
  4. daging (semua bahagian) : rusa, lembu, kambing
  5. sayur hijau (lagi hijau lagi bagus) : sawi, bayam, salad, timun *kurangkan lobak merah, kacang panjang, bendi dan tomato
  6. keju jenis cheddar, mozarela, parmeson : 2 keping sehari
  7. air kosong : 8 gelas sehari bersamaan 2 liter = satu setengah botol mineral besar
  8. burger, hotdog : daging sahaja roti jangan
  9. makan supplement atau vitamin tambahan untuk  tambah tenaga (spirulina)
  10. rumpai laut
  11. rempah ratus asli tanpa perasa dan gula tiruan
  12. minyak masak. m,inyak zaitun 
  13. chewing gum yang sugar free : 1-2 biji sehari memadai
  14. teh hijau, teh herba, teh orang kampung : tanpa gula
Sumber : Diet atkins Malaysia


Untuk masa yang lebih pantas, anda digalakkan untuk bersenam dua kali seminggu atau lebih elok setiap hari. Jika tiada kesempatan cukup dengan berjalan kaki atau menaiki tangga di tempat kerja.


Lets stay fit and healthy guys.