PRUDENTIAL INSURANS

Monday, April 27, 2015

Sedekah orang kaya VS Sedekah orang miskin



Antara sedekah orang miskin dan sedekah orang kaya mana yang lebih Allah suka? Jangan terkejut kerana sedekah yang Allah suka adalah sedekah dari orang miskin berbanding orang kaya. Bayangkan diwaktu kita susah, gaji cukup-cukup makan tetapi kita bersedekah. In sha allah, Allah lapangkan hati kita untuk sentiasa murah rezeki dan lapang dadanya.



Diceritakan tentang sebuah peristiwa dizaman Rasullah, dimana seorang umat Rasullah datang bertemu Rasullah, seorang saudagar kaya yang datang mengadu kepada Rasullah. Beliau memohon Rasullah supaya meminta Allah untuk tidak menjadikan beliau kaya dari hari ke hari. Tapi ternyata rezekinya makin bertambah dari hari ke hari. Rasullah mengajarnya supaya bersyukur. Dan beliau pun mengikut pesan dan bersyukur.

Tidak lama selepas itu datang si miskin bertemu Rasullah mengadu mengenai kemiskinan yang dialami. Si miskin hanya ada baju yang dibuat dari tanah liat cukup untuk membuat ia menutupi kemaluan. Lalu Rasullah mengajarnya supaya bersyukur. Ia pun akur.


Tidak berapa lama selepas itu, Rasullah bertemu dengan saudagar kaya, dan saudagar itu memberitahu yang dia sentiasa bersyukur. Malah Allah meluaskan lagi rezekinya. 

Selepas beberapa lama, Rasullah bertemu pula dengan orang miskin. Rasullah mengajar beliau supaya bersyukur tetapi beliau menolak. Mana mungkin beliau bersyukur sedangkan beliau hanya seorang yang miskin. Lalu Allah mendengar apa yang diperkatakan, maka Allah menarik baju yang dipakai oleh si miskin lalu tidak tinggalah apa-apa pakaian lagi untuknya.


Pengajaran yang diperolehi adalah walau berapa rezeki yang kita perolehi, Rasullah mengajar kita untuk bersyukur. Alhamdulillah.




No comments:

Post a Comment