PRUDENTIAL INSURANS

Monday, February 23, 2015

Aromaterapi mengurangkan tekanan dalam diri

Percaya atau tidak, salah satu cara untuk menghilangkan stress dalam diri adalah dengan menghidu bau aroma terapi. Mula-mula bila aku dengar benda macam ni pernah la jugak aku bermonolog dalam hati '' macam mengarut jek''. Sampailah satu tahap ada satu ketika aku masuk toilet hotel dengan hati yang sakit macam kena tusuk anak panah. Tiba-tiba aku bau wangi dalam toilet tu. Dari hati rasa macam nak perang meletup sikit-sikit terus slow down. Entahlah mungkin aku je kot yang over bau melampau-lampau terus hilang nak marah. Carik punya carik rupanya dalam toilet tu ada lilin terapi yang tengah menyala dan berbau wangi. Sejak tu aku percaya la jugak terapi wangian kurangkan stress. Tapi kita orang islam nak ubat hati yang tengah tekanan ker, kesedihan ke digalakkan membaca Al-Quran. Aroma terapi ni hanya faktor sampingan sahaja ya. Tapi daripada info yang aku dapat, aroma terapi berbeza-beza bergantung kepada keadaan badan. Contohnya:


1. Lavender
Lebih sesuai untuk wanita yang sedang menghadapi stress. Menghidu bau lavender hanya dalam masa 5 minit mampu mengurangkan kadar stress anda.




2. Vanilla
Bersesuaian dengan lelaki untuk mendapatkan keadaan yang tenang. Jadi para isteri pakailah bau-bauan vanilla ya. Selain itu, daripada kajian mendapati bau vanilla mampu mengurangkan kadar keinginan menikmati makanan manis. Sebab tu kita nampak orang yang selalu buat kek kurang makan kek tu berbanding orang yang tak buat. Pengalaman aku la, bila aku buat kek letak esen vanilla aku tak nak makan sangat kek tu tapi aku nak orang makan .





3. Ros
Bau ni memang sesuai untuk kegunaan bilik tidur bagi yang dah berkahwin sahaja. Nak aku terang lebih-lebih tak berapa tau, korang try la sendiri dulu.


4. Chamomile
Dapat mengurangkan rasa senak perut dan senggugut untuk para wanita kerana bau yang diperoleh dari wangian ini bermanfaat sebagai anti pasmodik yang bertindak merehatkan otot-otot disekitar rahim.


5. Epal
Mengurangkan mabuk dan cirit birit dan membantu menguatkan sistem pencernaan. Sekaligus merelakskan panas dalam.

6. Lemon
Meningkatkan tahap kesegaran dalam diri dan melapangkan sedikit hati yang sedang berada didalam tekanan.


Selain itu, minyak aromaterapi dapat mengurangkan rasa rendah diri, kesedihan, kebimbangan dan masalah tidur. Menjadikan diri lebih bersemangat dan ada keyakinan diri. Sebab tu kita bau orang yang bangun pagi-pagi nak pergi kerja lebih wangi dan bersemangat ceria berbanding orang yang tak bangun lagi sampai terlajak subuh. Heee

No comments:

Post a Comment