PRUDENTIAL INSURANS

Thursday, February 12, 2015

Cara membeli data kewangan syarikat di Suruhanjaya Syarikat Malaysia

1. Mengisi borang A1 berwarna kuning yang boleh diambil di kaunter 24 ( Kaunter Penerangan). Satu borang boleh diisi dengan 5 nama syarikat berserta no pendaftaran syarikat ( bagi memudahkan urusan pembelian di kaunter). Sekiranya anda tidak mengetahui no pendaftaran syarikat, boleh pergi ke pc 23-25 iaitu '' terminal carian nama syarikat''. Seeloknya, dapatkan dahulu nama dan no pendafataran syarikat sebelum datang ke SSM bagi mempercepatkan urusan.



Isi borang A1


2. Mengambil nombor giliran di mesin berdekatan kaunter 24
pergi ke idaman/produk --- cetakan dokumen


Nombor angka giliran

3.Tunggu apabila no dipanggil dan membuat bayaran password. Satu password syarikat berharga RM10.00. Jika terdapat 5 nama syarikat dalam satu borang, maka cas yang dikenakan adalah sebanyak RM50.00.Anda akan memperoleh resit dari SSM yang mengandungi password.


4. Apabila telah memperolehi password, pergi ke pc 1-20 yang berada di tengah ruang penghubung jalan antara kaunter 24 dan kaunter 1.


5. Masukkan password yang telah diberikan. Untuk 5 senarai nama syarikat anda hanya akan memperolehi satu password sahaja dan didalamnya pc terbabit akan terdapat 5 nama syarikat terbabit yang anda beli sebentar tadi.

Masukkan password dalam pc

Cariklah maklumat yang korang nak disini

6. Terdapat syarikat yang menghantar annual report dan cetak mengikut yang anda mahukan. Samaada anda mahukan semua data syarikat terbabit atau yang tertentu sila tekan print all ( untuk semua data) ataupun custom print ( untuk data tertentu sahaja).Non CTC bermaksud print yang tiada pengesahan SSM dengan cas sebanyak RM1.00 sehelai manakala yang CTC akan dikenakan bayaran sebanyak RM5.00 sehelai.Klik confirm and exit sekiranya anda sudah mencetak semua data yang dimahukan.

Pilih yang mana nak. Selalu orang akan amik annual report



Ikut syarikat tu sendiri berapa banyak annual report per tahun yang dia ada

Bila da klik semua yang kat tepi akan keluar benda ni. Pilih mana yang kita nak print

Okey View order List

Confirm and ok kemudian pergi amik no balik dan bayar



7. Ambil semula no giliran baru di mesin giliran dengan menekan butang IDAMAN/PRODUK --- Cetakan dokumen

8. Tunggu sehingga no giliran dipanggil dan tunjukkan resit yang diperolehi pada awal tadi. SSM akan mencetak resit baru mengikut kadar cetakan yang anda mahukan. Bayar kadar cetakan dan tunggu sehingga nama anda dipanggil untuk mengambil dokumen cetakan terbabit.



Tarraaa! Okey ini kerja jangan nak suka suka sangat! data menimbun siapa yang nak analisa ni  T____T




No comments:

Post a Comment